Tanda-Tanda Penuaan

Belek-belek muka depan cermin tiba-tiba nampak…
Bintik-bintik hitam?!
Jeragat?!
Eh ada pulak eye bag?!
Parut-parut lama ni kenapa makin jelas?!
Kulit kering?!
Dah ada garis-garis halus?!
Eh dah ada kedut jugak?!
Hitam bawah mata ada dark circle dah macam lebam!
Huwaaa!

Tapi itulah hakikatnya. Usia semakin meningkat. Penuaan adalah proses normal yang akan dialami oleh setiap individu. Tapi penuaan adalah antara perkara yang ditakuti oleh kebanyakan wanita! Apatah lagi penuaan pramatang yang menyebabkan kita tua lebih cepat berbanding sepatutnya. Kalau umur dah mencecah awal 30an kalau tak banyak mesti ada juga rasa risau sikit kan dengan tanda-tanda penuaan macam kat atas tu. Saya tau lah sebab saya pun dah mencecah umur 30an. Sebab tu juga lah saya pun mula ambil kisah dan nak fokus lebih kepada vitamin yang bersifat antipenuaan. 

Faktor Penuaan Pramatang

MUKA, BINTIK HITAM, JERAGAT, EYE BAG, PARUT, KULIT KERING, GARIS HALUS, KEDUT, HITAM BAWAH MATA, DARK CIRCLE, FAKTOR PENUAAN PRAMATANG, TUA SEBELUM WAKTU, KULIT SIHAT, TEGANG, ANJAL, BERMAYA, KEDUTAN, KENDUR, LAYUT, SINARAN ULTRAVIOLET, UV, KEROSAKAN DNA, KULIT KUSAM, JERAWAT, PSORIASIS, RADIKAL BEBAS, STRESS, TEKANAN, PENCEMARAN, VITAMIN UNTUK MELAMBATKAN TANDA PENUAAN PRAMATANG, MENYERLAHKAN PENAMPILAN, VIVIX, RESVERATROL, MEMPERBAIKI SEL ROSAK, MEMBAIKI DNA, MEMPERBAIKI PEREDARAN DARAH,  SINARAN MATAHARI, COQHEALTH PLUS, JANTUNG, COQ10, VITAMIN E, TEH HIJAU, COLLAGEN POWDER SHAKLEE, PROPRIETARI RSS COLLAGEN, SISIK IKAN MERAH, KEANJALAN, MELEMBAPKAN RAMBUT HINGGA KAKI, MENINGKATKAN PERGERAKAN, MENEGANGKAN KULIT, MENYUBURKAN RAMBUT, ANTIOKSIDAN, SUSTAINED RELEASE VITA C PLUS, BIOFLAVONOIDS, SISTEM PROPRIETARI, VITA-E COMPLEX, ENERGIZING SOY PROTEIN, ESP, NON-GMO, ASID AMINO, TIPS AWET MUDA, PENGEDAR SHAKLEE SEMENYIH, KAJANG
Penuaan pramatang adalah proses penuaan yang berlaku lebih cepat sebelum waktu yang sepatutnya. Penuaan adalah proses semulajadi sel-sel badan. Tapi disebabkan beberapa faktor, kulit boleh mengalami tanda penuaan lebih cepat.

Kulit yang sihat adalah:

  • Tegang
  • Warna sekata
  • Anjal
  • Kelihatan bermaya
  • Sihat


Kulit yang mengalami tanda-tanda penuaan:

  • Kedutan – Terjadi perubahan fizikal pada kulit. Kulit makin kendur dan layut. Mengakibatkan garis halus mula terbentuk.
  • Jeragat – Kulit menjadi gelap dan warna kulit menjadi tidak sekata. Keadaan ini susah untuk dirawat.


Antara faktor yang menumbang kepada kepada penuaan pramatang ialah:


1) Sinaran Ultraviolet
Sinaran UV seperti UVA dan UVB akan menembusi kulit hingga ke epidermis dan merosakkan kulit. Ini menjadi punca kepada:
  • Kerosakan DNA, kolagen dan elastin – Menyebabkan kulit kusam, tidak bermaya, jeragat
  • Penuaan kulit – Kedutan dan garis halus
  • Penyakit kulit dan kanser – Jerawat, psoriasis, kulit berminyak atau kering, ekzema

2) Radikal Bebas
Memusnahkan sel kulit dan menyebabkan penuaan kulit pramatang. Kulit terdedah kepada radikal bebas yang terdapat pada:
  • Amalan pemakanan tidak sihat – Processed foods, makanan tinggi kalori, makanan segera dan lain-lain.
  • Stress atau tekanan – Menyebabkan sistem imun lemah dan pertahanan tubuh kurang terhadap ancaman luar.
  • Pencemaran – Kulit terdedah kepada udara dan air yang tercemar dan kulit menyerap bahan-bahan berbahaya melalui kulit.

Vitamin Untuk Melambatkan Tanda Penuaan Pramatang – Jeragat, Kulit Kusam, Dark Circle, Garis Halus, Kedutan, Eye bag

MUKA, BINTIK HITAM, JERAGAT, EYE BAG, PARUT, KULIT KERING, GARIS HALUS, KEDUT, HITAM BAWAH MATA, DARK CIRCLE, FAKTOR PENUAAN PRAMATANG, TUA SEBELUM WAKTU, KULIT SIHAT, TEGANG, ANJAL, BERMAYA, KEDUTAN, KENDUR, LAYUT, SINARAN ULTRAVIOLET, UV, KEROSAKAN DNA, KULIT KUSAM, JERAWAT, PSORIASIS, RADIKAL BEBAS, STRESS, TEKANAN, PENCEMARAN, VITAMIN UNTUK MELAMBATKAN TANDA PENUAAN PRAMATANG, MENYERLAHKAN PENAMPILAN, VIVIX, RESVERATROL, MEMPERBAIKI SEL ROSAK, MEMBAIKI DNA, MEMPERBAIKI PEREDARAN DARAH,  SINARAN MATAHARI, COQHEALTH PLUS, JANTUNG, COQ10, VITAMIN E, TEH HIJAU, COLLAGEN POWDER SHAKLEE, PROPRIETARI RSS COLLAGEN, SISIK IKAN MERAH, KEANJALAN, MELEMBAPKAN RAMBUT HINGGA KAKI, MENINGKATKAN PERGERAKAN, MENEGANGKAN KULIT, MENYUBURKAN RAMBUT, ANTIOKSIDAN, SUSTAINED RELEASE VITA C PLUS, BIOFLAVONOIDS, SISTEM PROPRIETARI, VITA-E COMPLEX, ENERGIZING SOY PROTEIN, ESP, NON-GMO, ASID AMINO, TIPS AWET MUDA, PENGEDAR SHAKLEE SEMENYIH, KAJANG
Pengambilan supplement kaya dengan nutrien tertentu dapat membantu meningkatkan kesihatan sel dalaman dan menyerlahkan penampilan luaran kulit. Penuaan dapat dikurangkan dengan 5 langkah. Antara supplement yang sangat memberi kebaikan dan membantu mengekalkan keremajaan kulit:


Langkah 1: Melambatkan Proses Penuaan


1) Vivix
Tonik antioksida yang kaya dengan resveratrol. Bahan-bahan dalam Vivix telah terbukti melalui kajian dalam makmal mampu melambatkan penuaan sel secara semulajadi. Vivix bertindak dengan 4 mekanisme penting iaitu:
  • Memperbaiki sel yang rosak dengan cara melindungi dan membaiki DNA
  • Bertindak sebagai gen pertahanan melindungi sel daripada ancaman radikal bebas
  • Memberi tenaga kepada sel
  • Meningkatkan prestasi sel.


Langkah 2: Memperbaiki Peredaran Darah Dan Perlindungan Daripada Sinaran Matahari


2) CoQHealth Plus
  • Mengandungi 3 bahan berkuasa untuk jantung yang sihat iaitu CoQ10, Vitamin E dan Teh Hijau. 
  • CoQ10 membantu memperbaiki peredaran darah – Peredaran darah yang sihat membawa nutrien dan oksigen yang mencukupi dalam kulit. Menyebabkan kulit kelihatan cerah, berseri dan sekata. Peredaran darah yang lemah menyebabkan kulit kelihatan kusam dan kasar.
  • CoQ10 meningkatkan tenaga sel – Membolehkan proses pembaikan dan penghasilan kulit baru. Kulit menjadi lebih tegang, sihat dan bermaya. Tenaga sel yang lemak menyebabkan kulit kering, kurang bermaya dan berkedut.
  • CoQ10 membantu melindungi kulit daripada sinaran UV secara semulajadi – Kulit menjadi lebih sekata.


Langkah 3: Penghasilan Kolagen

Kolagen Shaklee diperbuat daripada proprietari RSS Collagen daripada sisik ikan merah dan ditambah dengan 7 bahan aktif. Ia mempunyai jisim molekul yang rendah untuk membolehkan penyerapan yang optimum. Ia terbukti berkesan memberikan perubahan positif pada kulit dalam masa 8 minggu. Kebaikan Collagen Powder Shaklee ialah:
  • Meningkatkan penghasilan kolagen dan memberi faedah antipenuaan
  • Mengembalikan keanjalan
  • Melembapkan daripada rambut hingga ke kaki
  • Meningkatkan pergerakan
  • Mencerahkan kulit
  • Menegangkan kulit
  • Menyuburkan rambut


Langkah 4: Perlindungan Antioksidan

4) Sustained Release Vita C Plus

Daripada ekstrak jagung yang mempunyai molekul yang sama seperti buah sitrus. Mengandungi 120mg Bioflavonoids Kompleks yang membantu penyerapan Vitamin C dan mencegah oksidasi Vitamin C. Diformulasi dengan sistem proprietari iaitu pembebasan Vitamin C secara perlahan-lahan selama 5 jam. Vitamin C bertindak sebagai:
  • Antioksidan yang kuat
  • Membantu penghasilan kolagen 
  • Memberi kulit yang lebih cerah, tegang dan gebu

5) Vita-E Complex

Merupakan vitamin larut lemak yang mempunyai kuasa antioksidan yang kuat. Ia juga ejen perlindungan UV. Vitamin E membantu bertindak:
  • Mengekalkan kelembapan
  • Mencegah kulit kering
  • Mencegah kegatalan
  • Menghilangkan cela.


Langkah 5: Memberikan Khasiat Kepada Kulit

6) Energizing Soy Protein (ESP)

Diperbuat daripada soya yang tidak diubahsuai secara genetik (non-GMO). Mengandungi 9 asid amino perlu. 
  • Membekalkan nutrien perlu sebagai blok asas bagi penghasilan sel-sel badan
  • Membantu memelihara kulit, otot, kuku dan rambut yang sihat.

Tips Awet Muda 

Kita memang tak dapat elakkan penuaan. Tapi kita boleh melambatkan penuaan terutamanya penuaan pramatang. Iaitu tua sebelum usia! Bayangkanlah umur baru 30 tahun tapi orang kata macam umur 40 tahun. Mesti sedih kan?! Tapi ramai juga orang yang saya pernah jumpa walaupun dah umur 50 tahun tapi macam masih umur 30an! Apa rahsia diorang ye? Ok jom saya share tips yang elok kita amalkan kalau nak kekal awet muda:
  • Bersikap positif
  • Selalu bersenam
  • Banyakkan makan makanan yang mempunyai antioksidan tinggi
  • Banyakkan memakan fiber
  • Sentiasa berpersepsi positif terhadap penuaan. Semakin tua, semakin berisi, semakin tinggi value anda!
  • Selalu senyum
  • Mengamalkan pemakanan sihat
  • Minum air secukupnya setiap hari
  • Meningkatkan amalan rohani dan sprititual
  • Elakkan stress!
  • Bersosial dan sentiasa menjaga hubungan baik dengan orang sekeliling
  • Tidur secukupnya
  • Elakkan tidur lewat malam dan amalkan bangun awal pagi
  • Kurangkan kafein
  • Amalkan memakan ulam-ulaman
  • Mencabar dan mengasah otak dengan aktiviti pemikiran seperti banyak membaca, membuat teka silang-kata, menyelesaikan masalah matematik dan sebagainya
  • Menikmati pemandangan dan persekitaran yang bersih, hijau, tenang dan damai
Hubungi saya pengedar Shaklee Taman Pelangi Semenyih, Semenyih, Kajang, Beranang, Rinching dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:

HAZRINA NASIR [ID 951651]
Call/ SMS/ Whatsapp: 0192692301
Email: blossomwidad@yahoo.com
Facebook Page: Blossom Widad

COD: Lokasi penghantaran adalah di Tesco Semenyih
*Rencana ini tidak bertujuan mendiagnosis, merawati, atau mengubati. Anda seharusnya berjumpa dengan pakar perubatan dan kesihatan untuk mendapatkan nasihat perubatan.

Atasi Jeragat Dan Lambatkan Tanda Penuaan Pramatang Pada Wajah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge