Pasangan suami isteri yang dah berkahwin mesti lah nak anak kan? Tapi kadang-kadang ada sedikit masalah ataupun mungkin belum ada rezeki dikurniakan zuriat walaupun dah cuba bertahun-tahun. Selalunya isteri lah berusaha cari cara tingkatkan kesuburan sebab takut dipersalahkan selagi tak berjaya hamil. Sedangkan orang lelaki ni lupa dia juga boleh jadi punca lambat dapat anak.
Proses kehamilan adalah melibatkan benih daripada isteri dan juga benih daripada suami. Sperma terbaik daripada suami akan mensenyawakan ovum isteri, dan benih yang berjaya disenyawakan ini akan menempel dan membesar dalam uterus isteri. Jadi kalau adalah masalah daripada pihak lelaki atau perempuan, proses persenyawaan tak dapat berlaku dengan jayanya.
Pasangan suami isteri yang dah berkahwin nak anak, Suami Nak Anak, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin Belum Ada Zuriat, belum ada rezeki dikurniakan zuriat, dah cuba bertahun-tahun, berusaha cari cara tingkatkan kesuburan, tak berjaya hamil, punca lambat dapat anak, Proses kehamilan, Sperma terbaik daripada suami mensenyawakan ovum isteri, benih yang berjaya disenyawakan ini menempel dan membesar dalam uterus isteri, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin, Tingkatkan Bilangan Sperma, merokok mengurangkan kesuburan, faktor kepanasan mengurangkan bilangan sperma, mengurangkan libido, keinginan seks lelaki, sperma impotent, testis, vitamin membantu kesihatan sistem reproduktif lelak, Vitamin C mengelakkan sperma daripada melekat, clumping, sticking, aglutination, Zinc meningkatkan paras testosterone, bilangan sperma, motility sperma, selenium, vitamin E, hamil setelah 3 tahun berkahwin
Komunikasi adalah penting untuk memperbaiki masalah berkaitan kesuburan

6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin Iaitu Para Suami

Untuk lelaki yang teringin sangat nak dapat anak, saya kongsikan 6 cara ini untuk anda amalkan supaya dapat membantu meningkatkan kesuburan anda para suami.

1. Tingkatkan Bilangan Sperma

Purata bilangan sperma lelaki adalah antara 120 dan 350 million per kubik sentimeter. Kuantiti sperma rendah (low sperm count) adalah di bawah 40 million per kubik sentimeter. Bilangan sperma yang rendah boleh disebabkan oleh toksin daripada persekitaran seperti:
  • Bahan kimia
  • Radiasi
  • Penyalahgunaan dadah
  • Pendedahan kepada logam berat
  • Merokok
  • Penggunaan alkohol berlebihan
  • Penggunaan ubat
  • Pencemaran
Pasangan suami isteri yang dah berkahwin nak anak, Suami Nak Anak, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin Belum Ada Zuriat, belum ada rezeki dikurniakan zuriat, dah cuba bertahun-tahun, berusaha cari cara tingkatkan kesuburan, tak berjaya hamil, punca lambat dapat anak, Proses kehamilan, Sperma terbaik daripada suami mensenyawakan ovum isteri, benih yang berjaya disenyawakan ini menempel dan membesar dalam uterus isteri, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin, Tingkatkan Bilangan Sperma, merokok mengurangkan kesuburan, faktor kepanasan mengurangkan bilangan sperma, mengurangkan libido, keinginan seks lelaki, sperma impotent, testis, vitamin membantu kesihatan sistem reproduktif lelak, Vitamin C mengelakkan sperma daripada melekat, clumping, sticking, aglutination, Zinc meningkatkan paras testosterone, bilangan sperma, motility sperma, selenium, vitamin E, hamil setelah 3 tahun berkahwin
Berhentilah merokok untuk kepentingan sistem kesuburan lelaki dan sperma yang sihat
Selain itu antara faktor lain yang mengurangkan bilangan sperma ialah:
  • Kepanasan – Mandi dengan air panas, duduk dalam masa yang lama dengan pemakaian seluar dalam yang ketat juga boleh menyebabkan suhu testis meningkat dan berkeadaan panas secara berterusan. Ini mengganggu penghasilan sperma.

2. Kurangkan Pendedahan Terhadap Bahan Kimia

Kebanyakan lelaki sekarang mempunyai sperma yang kualitinya adalah separuh lebih rendah berbanding lelaki 50 tahun yang lalu. Ini dipercayai akibat keterdedahan terhadap xenoestrogens (PCBs. DDT, dioxin, pestisid, plastik dan bahan pencemar industri) yang menyerupai sifat estrogen. Anda boleh mengurangkan kesan xenoestrogen terhadap kesihatan anda dengan melakukan perkara-perkara di bawah:
  • Elakkan penggunaan plastik untuk membungkus makanan, menyimpan makanan, botol air plastik, pembalut plastik dan juga utensil plastik.
  • Gunakan kertas, napkin, tisu tandas dan bahan kertas lain yang tidak dilunturkan (non-bleaced) dengan bahan kimia.
  • Elakkan menggunakan air minuman berklorin dan produk yang berklorin.
  • Makan makanan organik dan semulajadi sebanyak mungkin untuk mengelakkan pestisid dan herbisid.
  • Elakkan produk berasaskan haiwan dengan kandungan lemak yang tinggi.
  • Elakkan alkohol dan kafein.
  • Elakkan atau kurangkan makanan bergoreng, dibakar atau dimasak secara barberque (BBQ).
  • Makan makanan yang kaya dengan antioksidan (karotena, Vitamin A, Vitamin C dan selenium) seperti sayuran berdaun hijau, lobak merah, buahan sitrus, brokoli dan banyak lagi.
Pasangan suami isteri yang dah berkahwin nak anak, Suami Nak Anak, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin Belum Ada Zuriat, belum ada rezeki dikurniakan zuriat, dah cuba bertahun-tahun, berusaha cari cara tingkatkan kesuburan, tak berjaya hamil, punca lambat dapat anak, Proses kehamilan, Sperma terbaik daripada suami mensenyawakan ovum isteri, benih yang berjaya disenyawakan ini menempel dan membesar dalam uterus isteri, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin, Tingkatkan Bilangan Sperma, merokok mengurangkan kesuburan, faktor kepanasan mengurangkan bilangan sperma, mengurangkan libido, keinginan seks lelaki, sperma impotent, testis, vitamin membantu kesihatan sistem reproduktif lelak, Vitamin C mengelakkan sperma daripada melekat, clumping, sticking, aglutination, Zinc meningkatkan paras testosterone, bilangan sperma, motility sperma, selenium, vitamin E, hamil setelah 3 tahun berkahwin
Pelihara pemakanan dan amalkan makan secara sihat untuk memperbaiki kesuburan

3. Perbaiki Diet

Amalkan makan secara seimbang dan berkhasiat. Banyakkan makan pelbagai jenis buah-buahan, sayur-sayuran, bijiran dan kekacang. Elakkan makanan segera dan makanan diproses serta makanan yang mengandungi banyak pengawet, pewarna dan perasa. Elakkan juga mengambil alkohol, kafein yang berlebihan seperti teh dan kopi.
Kawal berat badan. Kekurangan makanan berkhasiat boleh mengurangkan libido (keinginan seks lelaki) dan boleh mengubah struktur tisu sistem peranakan lelaki. Sekiranya obesiti pula, boleh mengurangkan bilangan sperma atau sperma bermasalah (impotent). Ini kerana lapisan lemak yang tebal berdekatan testis boleh menyebabkan suhu tinggi.
Pasangan suami isteri yang dah berkahwin nak anak, Suami Nak Anak, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin Belum Ada Zuriat, belum ada rezeki dikurniakan zuriat, dah cuba bertahun-tahun, berusaha cari cara tingkatkan kesuburan, tak berjaya hamil, punca lambat dapat anak, Proses kehamilan, Sperma terbaik daripada suami mensenyawakan ovum isteri, benih yang berjaya disenyawakan ini menempel dan membesar dalam uterus isteri, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin, Tingkatkan Bilangan Sperma, merokok mengurangkan kesuburan, faktor kepanasan mengurangkan bilangan sperma, mengurangkan libido, keinginan seks lelaki, sperma impotent, testis, vitamin membantu kesihatan sistem reproduktif lelak, Vitamin C mengelakkan sperma daripada melekat, clumping, sticking, aglutination, Zinc meningkatkan paras testosterone, bilangan sperma, motility sperma, selenium, vitamin E, hamil setelah 3 tahun berkahwin
Kurangkan berat badan yang berlebihan untuk menghasilkan sperma yang sihat

4. Senaman Secara Berterusan

Mengikut American Society of Reproductive Medicine, senaman yang berterusan (5 kali seminggu selama 45 minit setiap sesi) dan dengan amalan diet sihat boleh meningkatkan kesuburan. Ini kerana berat badan berada pada tahap normal dan senaman dapat mengurangkan tekanan dan kerisauan. Tapi, senaman yang berlebihan pula boleh menyumbang kepada masalah bilangan sperma yang rendah.
Pasangan suami isteri yang dah berkahwin nak anak, Suami Nak Anak, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin Belum Ada Zuriat, belum ada rezeki dikurniakan zuriat, dah cuba bertahun-tahun, berusaha cari cara tingkatkan kesuburan, tak berjaya hamil, punca lambat dapat anak, Proses kehamilan, Sperma terbaik daripada suami mensenyawakan ovum isteri, benih yang berjaya disenyawakan ini menempel dan membesar dalam uterus isteri, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin, Tingkatkan Bilangan Sperma, merokok mengurangkan kesuburan, faktor kepanasan mengurangkan bilangan sperma, mengurangkan libido, keinginan seks lelaki, sperma impotent, testis, vitamin membantu kesihatan sistem reproduktif lelak, Vitamin C mengelakkan sperma daripada melekat, clumping, sticking, aglutination, Zinc meningkatkan paras testosterone, bilangan sperma, motility sperma, selenium, vitamin E, hamil setelah 3 tahun berkahwin
Rajin-rajinlah bersenam wahai suami!

5. Mengamalkan Pengambilan Makanan Tambahan

Beberapa nutrien tertentu adalah sangat penting untuk kesihatan sistem reproduktif lelaki. Vitamin penting untuk meningkatkan kesuburan lelaki ialah:
  • Vitamin C – Membantu mengelakkan sperma daripada melekat (clumping/ sticking/ aglutination) antara satu sama lain. Ia juga melindungi sperma daripada kerosakan oxidative terutamanya bagi lelaki yang merokok.
  • Zinc – Kajian menunjukkan zink membantu meningkatkan paras testosterone, bilangan sperma, keupayaan (motility) sperma. Makanan seperti tiram, legum, kekacang, daging organ dan lain-lain kaya dengan zink.
  • Chromium – Meningkatkan bilangan sperma bersama-sama dengan Zinc.
  • Copper – Meningkatkan bilangan sperma bersama-sama dengan Zink.
  • Protein – Asid amino protein arginine didapati dengan banyak pada kepala sperma. Arginine memvantu mengurangkan masalah bilangan sperma rendah dan sperma yang lemah (low motility). Arginine berfungsi mengembangkan arteri jadi ianya juga membantu zakar menegang dengan lebih baik. 
  • L-Carnitine – Ini adalah asid amino yang penting untuk sel sperma berfungsi secara normal seterusnya meningkatkan kualiti sperma. Nutrien ini terdapat dalam daging merah. Proses sintesis asid amino methionine dan lysine soya juga boleh menghasilkan L-Carnitine.
  • Asid Folik – Kekurangan azid folik menyebabkan sperma yang dihasilkan mengandungi terlalu sedikit ataupun terlalu banyak kromosom.
  • Vitamin B Kompleks Terutamanya B12 – Membantu meningkatkan bilangan sperma.
  • Selenium – Melindungi sperma daripada kerosakan oxidative dan menggalakkan fungsi sperma yang sempurna. Selenium juga memperbaiki pembentukan, kuantiti, struktur, kualiti, motility dan fungsi sperma.
  • Vitamin E – Melindungi membran sperma daripada kerosakan akibat radikal bebas. Vitamin e membantu sperma untuk lebih bertenaga semasa proses menembusi ovum untuk disenyawakan.
  • Coenzyme Q10 – Bertindak sebagai antioksidan untuk melindungi sperma daripada kerosakan. Dalam masa sama memberi tenaga dan meningkatkan keupayaan serta kesihatan sperma. CoQ10 berkurang seiring dengan usia.
  • Asid Lemak Omega 3 – Menggalakkan penghasilan sperma yang sihat dan melindungi sperma daripada tekanan. Dalam masa sama Omega 3 menggalakkan pengaliran darah ke organ seksual dan memperbaiki fungsi seksual.
  • Kalsium – Kalsium membantu sperma untuk lebih kuat menembusi ovum semasa proses persenyawaan. 
  • Vitamin-vitamin lain yang baik untuk kesihatan seksual dan sperma lelaki ialah Mangan, Magnesium, Iron, Vitamin A dan Vitamin B6.
Nampak tak betapa pentingnya nutrien-nutrien tertentu dan betapa besar peranan diorang dalam menentukan kesuburan seorang lelaki? Tapiii wahhh macam banyak sangat je kan nak makan semua ni? Jangan risau, selalunya dalam 1 jenis vitamin dah ada macam-macam nutrien dalam tu. 
Shaklee cadangkan beberapa vitamin yang baik untuk kesihatan kesuburan, keintiman dan seksual lelaki iaitu 

Pasangan suami isteri yang dah berkahwin nak anak, Suami Nak Anak, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin Belum Ada Zuriat, belum ada rezeki dikurniakan zuriat, dah cuba bertahun-tahun, berusaha cari cara tingkatkan kesuburan, tak berjaya hamil, punca lambat dapat anak, Proses kehamilan, Sperma terbaik daripada suami mensenyawakan ovum isteri, benih yang berjaya disenyawakan ini menempel dan membesar dalam uterus isteri, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin, Tingkatkan Bilangan Sperma, merokok mengurangkan kesuburan, faktor kepanasan mengurangkan bilangan sperma, mengurangkan libido, keinginan seks lelaki, sperma impotent, testis, vitamin membantu kesihatan sistem reproduktif lelak, Vitamin C mengelakkan sperma daripada melekat, clumping, sticking, aglutination, Zinc meningkatkan paras testosterone, bilangan sperma, motility sperma, selenium, vitamin E, hamil setelah 3 tahun berkahwin
Nutrien tertentu adalah penting untuk menghasilkan sperma yang terbaik dan menjayakan sesuatu kehamilan

6. Buat Rawatan Dengan Pakar

Sekiranya dah 2 tahun berkahwin ataupun dah setahun mencuba untuk dapatkan anak tapi tak juga berhasil, sama-sama lah dengan isteri buat pemeriksaan dengan doktor pakar. Doktor akan buat ujian tertentu untuk kenal pasti apa masalah yang menghalang anda mendapatkan zuriat. Kalau disahkan isteri takde apa-apa masalah, jadi mungkin anda lah puncanya. 
Pasangan suami isteri yang dah berkahwin nak anak, Suami Nak Anak, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin Belum Ada Zuriat, belum ada rezeki dikurniakan zuriat, dah cuba bertahun-tahun, berusaha cari cara tingkatkan kesuburan, tak berjaya hamil, punca lambat dapat anak, Proses kehamilan, Sperma terbaik daripada suami mensenyawakan ovum isteri, benih yang berjaya disenyawakan ini menempel dan membesar dalam uterus isteri, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin, Tingkatkan Bilangan Sperma, merokok mengurangkan kesuburan, faktor kepanasan mengurangkan bilangan sperma, mengurangkan libido, keinginan seks lelaki, sperma impotent, testis, vitamin membantu kesihatan sistem reproduktif lelak, Vitamin C mengelakkan sperma daripada melekat, clumping, sticking, aglutination, Zinc meningkatkan paras testosterone, bilangan sperma, motility sperma, selenium, vitamin E, hamil setelah 3 tahun berkahwin
Jangan malu dan ketepikan ego lelaki anda untuk berjumpa dengan pakar demi kebahagiaan anda suami isteri
Suami perlu sedar pentingnya lakukan persediaan sebelum berusaha dapatkan anak. Suami yang nak anak, perlu mula amalkan pemakanan supplement 3 bulan sebelum mula mencuba. Itu bagi suami yang sihat. Kalau suami yang ada masalah, mesti lipat gandakan lagi usaha. Nutrien yang baik juga dapat bantu hasilkan sperma yang berkualiti tinggi. Sebagai bapa, mesti lah anda nak anak cerdik, cantik, handsome dan bijak segala kan? 
Tak perlu rasa malu, dan ketepikan lah ego. Kesian lah pada isteri tu! Ada masalah tak bermaksud anda suami yang mandul. Buat lah rawatan dan lakukan penjagaan sewajarnya. Anda boleh cuba set vitamin kesuburan Shaklee untuk lelaki. Alhamdulillah ada pasangan yang dah kahwin 3 tahun berjaya hamil setelah berikhtiar dengan Shaklee. Boleh hubungi saya pada bila-bila masa untuk cadangan dan konsultasi vitamin serta tips. Jangan biarkan masalah ini berlarutan kerana ditakuti boleh menjadi tekanan dan menjejaskan hubungan suami isteri!
Daftar jadi ahli Shaklee untuk penjimatan pembelian produk sehingga 25%!

Pengedar Shaklee Semenyih, Kajang, Rinching, Selangor:
Hazrina Nasir [ID 951651]
SMS/ Whatsapp: 0192692301
Email: blossomwidad@yahoo.com

Ketahui daripada saya bagaimana Shaklee boleh bantu anda jana pendapatan secara online dengan modal rendah.
Suami Nak Anak, 6 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dah Berkahwin Belum Ada Zuriat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge